Bedrijf kopen

Strategische overname
Tactisch slimme bedrijfsovername?

Management buy-in
Jezelf inkopen of een bedrijf overnemen?

Management buy-out
Aandeelhouder worden?
Strategische overname
Het is zaak om goed doordacht naar een deal toe te werken. Dat begint met een voorbereiding waarin wensen moeten worden uitgewerkt, richting en route worden bepaald zodat er een duidelijke strategie is voor acquisitie. Daarna kom je via 7 fases tot overname.
Een bedrijf kopen in 7 fases
- Acquisitiefase: inventariseren welke bedrijven in aanmerking komen
- Selectiefase: bepalen welke 2 of 3 bedrijven te benaderen
- Informatiefase: verzamelen van uitgebreide informatie over die bedrijven
- Onderhandelingsfase: in deze fase worden de voorwaarden en garanties bepaald en vastgelegd in een door beide partijen ondertekende intentieovereenkomst
- Financieringsfase: actiegerichte fase om invulling te geven aan het overnamebedrag
- Toetsingsfase: uitvoeren van een uitgebreid onderzoek, een zogenaamde Due Diligence
- Overnamefase: uitwerken en ondertekenen van de definitieve koopovereenkomst.
En dan: de bedrijfsoverdacht van de onderneming.
Het kopen van een onderneming is een intensief en complex traject waar veel partijen bij betrokken zijn. De coördinatie is van essentieel belang. Dat is waar onze expertise ligt. We zorgen dat het aankoopproces van begin tot eind geregeld is.
Management buy-in (MBI)
Nadat je een geschikt bedrijf hebt gevonden ga je over tot de koop van een deel van de aandelen, vaak met de optie om op termijn 100% van de aandelen te bemachtigen.
Maar hoe vind je het perfecte bedrijf? En is de onderneming zo gezond als wordt voorgespiegeld? Ook spelen er andere vragen zoals bijvoorbeeld de financiering, bedrijfsjuridische zaken, waardebepaling en afspraken rondom de (deels) uittredende aandeelhouder(s).
Allemaal zaken die geen dagelijkse kost zijn. Maar…voor ons wel. We ondersteunen je dus graag bij een succesvol buy-in traject!
Management buy-out (MBO)
Dit scenario noemen we een management buy-out. Omdat alles intern gebeurt voelt dit traject vertrouwd en lijkt een MBO zo geregeld. Helaas weten we dat de gesprekken vaak stuklopen in de onderhandelingsfase. Waarom?
Tijdens het verkooptraject komen er tegenstrijdige belangen naar voren die er eerst niet waren. Je streed toen voor hetzelfde belang. Die verandering roept emoties op. Dat heeft een negatief effect op de uitkomst. Zonde, want het begon voor beide partijen met een goed gevoel.
Voorkom zo’n situatie met een ervaren adviseur. Die heeft een zakelijke kijk en elimineert emoties. Zo zet je een solide stap in je startend ondernemerschap!
“In elk probleem schuilt een oplossing”
Elk probleem kun je omzetten in een oplossing waardoor je weer verder kunt. Hoe groot ook het probleem is of lijkt: als je de rust maar in jezelf kunt vinden, dan komt de volgende stap vanzelf.