Het is bekend dat ondernemers de neiging hebben om acties omtrent de bedrijfsoverdracht voor zich uit te schuiven. Uiteraard is dit tegen beter weten in. Het effect hiervan resulteert in de praktijk uiteindelijk vaak in de volgende scenario’s:
- Men gaat een aantal jaren langer door dan gepland;
- De verkoop van het bedrijf moet om gezondheidsredenen plotseling worden versneld;
- De onderneming wordt door de tijdsdruk niet optimaal verkocht, hetgeen resulteert in een lagere opbrengstprijs;
Gevoelsmatig gezien is het natuurlijk wel begrijpelijk dat men deze acties voor zich uit schuift. Het bedrijf is tenslotte met veel energie opgebouwd tot een stuk levenswerk. En hier afscheid van nemen gaat nu eenmaal aan het hart. Maar verstandiger zou zijn om daar wat rationeler tegenaan te kijken. Iedereen kent tenslotte de uitspraak ‘goede voorbereidingen zijn het halve werk’. En zeker bij het verkopen van uw bedrijf telt dit nog veel meer, want vaak is het verstandig bepaalde zaken nog aan te passen en te optimaliseren, voordat het bedrijf in de verkoop gaat.
Dit laatste wordt het ‘verkoop-klaarmaken’ genoemd en levert u normaliter een behoorlijk hogere verkoopprijs op. In de praktijk kost het verkoop-klaarmaken nu eenmaal tijd. Soms zijn er meerdere jaren voor nodig.
Maar wanneer is het nu verstandig om te beginnen met de eerste stappen naar een bedrijfsoverdracht?
Daaraan kunnen verschillende uitgangspunten ten grondslag liggen:
1) Uw persoonlijke omstandigheden. Bijvoorbeeld:
- Heeft u kinderen waarbij een mogelijke bedrijfsopvolger zich aandient? Neem actie zodra dit duidelijk is;
- Is het u duidelijk geworden dat er zich geen bedrijfsopvolger aandient binnen uw familie? Neem ook dan actie;
- Hoe is uw gezondheid? Bij twijfel, ga tot actie over;
- Bent u op een leeftijd gekomen dat u het over een paar jaar rustiger aan wilt gaan doen? Neem actie zodra deze gedachten gaan spelen;
2) De zakelijke omstandigheden. Bijvoorbeeld:
- De strategische positie van het bedrijf kalft af of is juist ideaal voor verkoop. In beide gevallen, neem actie;
- Er staan (over enkele jaren) grote investeringen te doen waarbij u zich afvraagt wat hiermee te doen. Ga tot actie over;
- Het bedrijf/de organisatie vraagt in de ontstane omstandigheden om een andere leiding. Neem actie;
- Om ‘toekomstbestendig’ te blijven wordt kennis gemist die door de huidige leiding niet is in te vullen. In actie komen is nu verstandig.
Uiteraard kunnen nog veel meer omstandigheden dan bovenstaande opsommingen aanleiding geven om te informeren bij een specialist wat bedrijfsoverdracht voor u zou betekenen. Het belangrijkste is om, indien mogelijk, hier ruim de tijd voor te nemen. Liefst enkele jaren voor de beoogde verkoopdatum.
Kortom, begin ruim van te voren. Te vroeg actie nemen speelt niet bij bedrijfsoverdracht. Maak gerust vrijblijvend een afspraak om uw situatie eens te inventariseren. Daar zijn we tenslotte voor.
Daarnaast geven we ook bedrijfsadvies!